Izazovi hrvatskog turizma: Visoke cijene, pad potražnje i nedostatak strategije
Možda će i u ovom slučaju nekonkurentnih cijena u turizmu, nekoj budali pasti na pamet da pozove turiste na bojkot Hrvatske radi visokih cijena.
Još sam prošlog ljeta u nekoliko svojih objava i priopćenja upozoravao na opasnost od podizanja cijena smještaja i restoranske prehrane bez odgovarajuće razine kvalitete usluge. Ugostitelji su prošle turističke sezone duž cijele obale uglavnom bilježili veliki pad prometa u odnosu na protekle godine.
Zanimljivo je kako se u isto vrijeme dogodio enorman porast prodaje i prometa u trgovačkim lancima. S obzirom na nepromijenjenu kvalitetu i kvantitetu hotelskog smještaja, kao i veliki broj novih privatnih apartmana posljednjih godina, takav razvoj događaja bio je i potpuno očekivan. Uz golem broj apartmana koji su gostima na raspolaganju, tu je i više od 100 tisuća objekata, uglavnom kuća, stanova i apartmana, koje su na obali posljednjih godina kupili stranci, a koje uspješno rentaju tijekom cijele sezone, čak i bolje od već uhodanih domaćina.
Logičan slijed takvog tržišnog razvoja jest da sve više gostiju koji koriste apartmanski smještaj iskorištava i njegove prednosti, ponajprije mogućnost pripreme hrane, koja je za mnoge postala preskupi luksuz u restoranima. Time se logično povećala potrošnja u trgovačkim lancima, osobito tijekom prošlogodišnje turističke sezone.
U ovom razvoju događaja prvi su nastradali hoteli, a zatim i ugostitelji, osobito oni pohlepni, koji su u srcu sezone bili prisiljeni spuštati cijene, ali je za popravak situacije već bilo prekasno. No, kako po svemu sudeći, prošlogodišnji gubitnici nisu iz toga izvukli nikakvu pouku, ove su godine dodatno podigli cijene, što će u konačnici značiti samo jedno, još manje gostiju i manje prihode od 2024.
Da je previše ljudi zalutalo u turističku branšu, vidi se i po načinu razmišljanja mnogih od njih. Neki, naime, misle da će manjak gostiju i propuštenu dobit nadoknaditi novim povećanjem cijena. No, ta njihova "logika" može ih samo dodatno financijski ugroziti. A što radi Vlada da zaustavi već nastali kaos u turističkoj ponudi? Dopuštanje da se svatko i na svakom mjestu, pa čak i u stambenoj zgradi, bavi turizmom rentanjem apartmana dovelo je do potpune anarhije.
Nakon svega, kao loš vic zvuči poziv premijera Plenkovića na oprez prilikom formiranja cijena, jer navodno Hrvatska gubi cjenovnu prednost pred mediteranskom konkurencijom. Ništa, naravno, od njegovog poziva neće biti, jer će to, kao i do sada, tržište samo riješiti. Pravilo je da svaka roba ima svog kupca, pa tako i turistička usluga, no ono što je Vlada propustila napraviti, a morala je, jest osmisliti i implementirati strategiju razvoja turizma.
Hrvatska se mora odlučiti kakav turizam želi, masovni turizam uz osrednju kvalitetu i niske cijene ili ekskluzivni turizam visoke kvalitete. Uz dobro osmišljenu strategiju, Hrvatska ima idealne uvjete čak i za selektivan razvoj oba modela, no ono što joj nedostaje jest sposobna Vlada, koja se umjesto rješavanjem problema uglavnom bavi političkim preživljavanjem.